Veelgestelde vragen
- Wat na het zesde leerjaar?
- Is een ervaringsgerichte freinetschool een buitengewoon onderwijs?
- Mogen kinderen alles doen wat ze willen in de Levensboom?
- Wat is ervaringsgericht freinetonderwijs?
- Wat zijn freinettechnieken?
- Wat bedoelen wij met 50% buitenonderwijs?
- Wat zien wij onder ‘aangepaste kledij’?
- Hoe wordt er geëvalueerd en gerapporteerd?
- Wat wordt er verwacht van de ouders? Wat is ouderparticipatie?
Wat na het zesde leerjaar?
Als school hebben wij er ons toe verbonden om de eindtermen opgelegd door de Vlaamse overheid te behalen.
De kinderen leren bij ons vaardigheden die ze nu in het leven kunnen gebruiken, maar ook in het middelbaar en in hun verdere leven. We stimuleren hen in zelfstandigheid, leren plannen, werken rond sociale vaardigheden en verbindende communicatie. Ze hebben 9 jaar om hun talent te kunnen ontdekken en zichzelf goed te leren kennen.
Daarna kunnen ze bewust kiezen voor een passende richting in eender welke middelbare (freinet)school. We bereiden kinderen niet alleen voor op ‘het middelbaar’ maar op ‘het leven’. We willen kinderen die streven naar een rechtvaardige maatschappij.
Is een ervaringsgerichte freinetschool een buitengewoon onderwijs?
Neen, wij zijn een gewone basisschool en streven 100% naar het behalen van de eindtermen.
De kinderen worden goed opgevolgd, we werken op hun niveau.
Het is een kleinschalige school, waardoor we de kinderen goed kennen.
We bieden ervaringsgericht freinetonderwijs aan, gebaseerd op onze eigen gedragen visie.
We zijn gekend voor onze goede zorg, maar zijn geen alternatief voor het buitengewoon onderwijs.
Mogen kinderen alles doen wat ze willen in POER?
We maken op onze school afspraken samen met de kinderen in de nestraad en in de Poerraad. Deze worden gedragen door iedereen en aangepast indien nodig. Kinderen, begeleiders en ouders mogen met voorstellen komen. We beslissen de zaken in functie van de groep.
In POER vertrekken we vanuit de zorgcirkel (zorg voor jezelf, zorg voor een ander, zorg voor de omgeving, zorg voor de groep). Ook op schools vlak doen de kinderen niet zomaar wat ze willen. We werken leerlijnen uit, maken een planning, zorgen voor een harmonische ontwikkeling. Kinderen kunnen aangeven waar ze over willen leren, brengen ‘de wereld binnen’. We bekijken hoe we alles kunnen plannen, koppelen doelstellingen hieraan, … .
We bieden de structuur aan die kinderen nodig hebben, maar niet om hen te beperken. Alles wordt goed opgevolgd. Meer info bij Hoe wordt er geëvalueerd en gerapporteerd?
Wat is ervaringsgericht freinetonderwijs?
Op onze website bij ‘Visie’ kan je hier meer uitleg over terugvinden
Wat zijn freinettechnieken?
De ronde, vrije teksten, rekenonderzoeken, boekbesprekingen, actua, projecten, vrije werktijd, oefenmomenten, ateliers, forum, …
We zullen een pedagogische bibliotheek openstellen waar jullie boeken mogen ontlenen, info kunnen bekijken.
Bij vragen kan u steeds bij ons terecht.
Wat bedoelen wij met 50% buitenonderwijs?
In POER leeft de visie dat kinderen gedurende hun hele loopbaan minstens 50% van de tijd buiten de schoolmuren doorbrengen. We zien dit als volgt: contact met de natuur, activiteiten buiten de schoolmuren, het dorp/de stad is een rijk leer/leefmilieu, contact met externe partners die ons als professionals iets bijleren, samenwerkingen met partners, … .
Het gaat niet alleen over ‘buiten spelen’, maar ook effectief de omgeving gebruiken en zien als een rijke leeromgeving.
Wat zien wij onder ‘aangepaste kledij’?
Aangepaste kleding is in de verschillende seizoenen ook verschillend.
Als het nazomer of lente weer is, dan hebben we nood aan regenkleding en laarzen.
Als het iets kouder wordt, kan er onder de regenkleding verschillende laagjes kleding aan gedaan worden of een thermopak.
In de winter hebben we nood aan een winterpak of skipak ( dit kan ook een skibroek met een winterjas zijn).
Als we op stap gaan is het belangrijk dat de kinderen goede, waterdichte stapschoenen dragen en een stevige rugzak die een sluiting heeft op de borst (zo kunnen de schouderriemen niet afzakken). De rugzak kan zeker als boekentas gebruikt worden.
Regenpak
Thermopak
Winter- of skipak
Wandelschoenen en wandelrugzak
Hoe wordt er geëvalueerd en gerapporteerd?
De begeleiders weten wat de kinderen moeten kunnen en kennen. We maken met het team een leerlijn op, gebaseerd op de doelen van FOPEM en OVSG (Leerlokaal).
De kinderen worden per aspect (rekenen, taal, Frans, project, …) opgevolgd, maar procesmatig. Het gaat niet alleen over ‘de punten’ of ‘de cognitie’, maar ook over welbevinden, betrokkenheid, werkhouding, leerproces, … We bekijken het totale beeld van een kind. We volgen hen dagelijks op. We geven geen punten of procenten, maar geven mondeling en/of schriftelijk feedback.
Ook de kinderen zelf maken zelfevaluaties en reflecties. Al van in de peuterklas zijn er oudergesprekken en evaluaties. Onze deur staat altijd open, begeleiders zijn altijd aanspreekbaar. Er wordt kort op de bal gespeeld.
Wat wordt er verwacht van de ouders? Wat is ouderparticipatie?
Er zijn vaste taken:
- Poetsen: elke ouder poetst 3 tot 4 keer per jaar een deel van de school. We hebben hiervoor gekozen, zodat we het geld dat we uitsparen (geen poetsteam) rechtstreeks kunnen besteden in de klaswerking. Het zorgt ervoor dat de klassen een groot klasbudget krijgen om uitstappen te doen, materiaal te voorzien, … . Zo maken ouders ook kennis met de klas.
- 10-uurtjes: elk om de beurt voorzie je de 10-uurtjes voor de hele klas. Voordelen: milieuvriendelijker, je moet maar max. 2 keer per jaar een week een 10 uurtje voorzien, de kinderen leren andere 10-uurtjes kennen en eten, samen hetzelfde 10-uurtje eten is gezellig.
- Er is een algemene vergadering waar ouders en begeleiders aan deelnemen. Als ouder heb je inspraak in het reilen en zeilen van de school op alle niveaus. Samen school maken. Zo worden jullie betrokken bij pedagogische keuzes, budgettaire zaken, het bestuur, evenementen, actiepunten, nieuws vanuit de werkgroepen, keuzes die volgen uit een klas- of schoolraad, … De Algemene Vergadering is het medium voor ouders om hun ideeën, bekommernissen, verhalen, bedenkingen, … te delen. Jullie bepalen de agenda, in samenspraak met het team. Wat hier besproken wordt, nemen we mee naar het vestigingsbestuur.
- Klusdag: Ongeveer 3 keer per jaar komen we samen om het gebouw te onderhouden, de tuin te fatsoeneren, allerlei kleine en/of grote klussen uit te voeren.
- Werkgroepen: als ouder kan je je inzetten in de school en je talenten inzetten.
- Heb je zelf een idee? POER kan jullie ruimte bieden om alles uit te werken.
- …
Je kiest zelf als ouder welk engagement je opneemt en wanneer. Je bent niet verplicht, enkel poetsen en 10-uurtjes.
We geloven wel sterk in de coöperatieve gedachte en hopen dat ouders die zich inschrijven hier ook bewust mee omgaan.
De wortels in onze pedagogische visie (het vertrekpunt van onze school) is de samenwerking tussen ‘ouders, kinderen, team en externe partners’.